گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

 

كرم برگ خوار چغندر Spodoptera exigua
مبدا:
كرم برگ خوار چغندر قند در جنوب شرقي آسيا است و براي اولين بار در سال 1876 در شمال آمريكا كشف شد ودر زمستانهاي سخت فعاليت آن محدود ميشود.   
 سيكل زندگي:
فعاليت فصلي به طور قابل ملاحظه اي طبق آب و هوا تغيير ميكند در مكانهاي گرم مثل فلوريدا تمام مراحل سيكل زندگي ميتواند در سال اتفاق بيافتد. بنابراين به سرعت توسعه مي يابد ولي در ماههاي زمستان تكثير كاهش مي يابد.
سيكل زندگي در طي 24 روز ميتواند تكميل شود ودر5 ماه تابستان در فلوريدا تا شش نسل هم ميتواند فعاليت داشته باشد.
تخم:
تخمها به صورت دسته جمعي از 50 الي 150 عدد درهر دسته گذاشته ميشود و توليد تخم در حد نرمال بين300-600 عدد براي هر پروانه ماده است تخمها معمولا در سطح زيرين برگ و اغلب نزديك جوانه ها گذاشته ميشود .
رنگ تخمها سفيد تا مايل به سبز است و توسط يك قشر مايل به سفيد كه نماي كرك دار يا سپر ماننددارد پوشش ميدهد و تخمها به فاصله 2-3 روز در هواي گرم تفريخ ميشوند .
لارو:
به طور نرمال 5 سن لاروي دارد و سنين بيشتر گاهي اتفاق مي افتد طول دوره هر سن لاروي تحت شرايط گرماي تابستان از 2.3- 2.2 – 1.8 -1.5 تا 3.1 به ترتيب گزارش شد ه است.
رنگ لاروها به رنگ سبز كمرنگ يا زرد در سنين 1 تا2 ودر سن 3 نوار كمرنگي ظاهر ميشود و در سن چهارم در قسمت پشت تيره تر هستند و نوار تيره جانبي گسترش مي يابد و در سن پنجم لارو در ظاهر كاملا تغيير ميكند و بدن لارو عاري از مو است.
شفيره:
شفيرگي درون خاك اتفاق مي افتد . حفره از ماسه و خاك ساخته ميشود كه به وسيله ترشح مايعات دهان به يكديگر چسبيده و ضمن خشك شدن سفت  و سخت مي شوند.
حشره بالغ:   
پروانه ها به طور متوسط اندازه گيري شده و طول بال از 25-30 ميلي متر است و بالهاي جلويي به رنگ خاكستري و قهوه اي به صورت لكه لكه مي باشد و يك خال لوبيايي شكل به رنگ سفيد نمايان است . و تخم گذاري 2 الي 3 روز بعد شروع مي شود و مدت تخم گذاري 3 الي 7 روز است و پروانه ها معمولا بعد از 9 الي 10 روز از زمان ظهرر ميميرند .                  
گياهان ميز بان :
كرم برگخوار چغندر مانند يكسري آفات گياهان زراعي داراي دامنه وسيعي از ميزبان مي باشد و در بين گياهان زراعي حساسي مانند:مارچوبه و لوبيا وچغندر و كلم سياه و كلم پيچ وكرفس و بادمجان و گياهان زراعي مانند يونجه وپنبه و ذرت وسويا و گلرنگ و بادام زميني و در روي علفهاي هرز مانند گل ماهور و تاج خروس و خرفه مشاهده ميشود .
خسارت:
لارو از شاخه و برگ و ميوه تغذيه ميكند.لاروهاي جوان به صورت دسته جمعي تغذيه نموده طوري كه از برگ فقط شبكه آوندي باقي مي ماند (يعني تمام بافت سبز برگ را تغذيه ميكند ) و سوراخهاي نامنظم بزرگ در برگ ايجاد ميكند و خسارت زياد در مواقعي است كه كاربرد آفت كشها باعث اختلال در فعاليت دشمنان طبيعي ميگردد.
دشمنان طبيعي:
دشمنان طبيعي بسياري با اين آفت ساز گار شده اند شكارچيان تخمها و لارو هاي كوچك را مورد حمله قرار ميدهند مهمترين آنها حشره ريز با نام علمي  Orius spp. از راسته سن ها یا ناجوربالان و خانواده Anthocoridae ميباشد.
شفيره ها هم مخصوصا توسط مورچه قرمز مورد حمله قرار ميگيرند و مرگ و مير آنها توسط ويروس هم مشاهده مي گردد.
حشره كشها:
در جنوب شرقي و غربي امريكا كاربرد مكرر حشره كشها روي شاخ و برگ گياهان باعث فراواني نسبتا زيادي از جمعيت اين آفت شده است مقاومت آفات نسبت به حشره كشها مشكل عمده در كنترل آفات است و همچنين گزارش شده است در سبزيجاتي مثل كرفس باعث طغيان ديگر آفات ميگردد.
لاروهاي كرم به تركيبات نفتي حساس هستندو تخمها توسط نفت خام نابود ميشوند و تخم و لاروهاي جوان بوسيله كاربرد هايي از روغن پنبه دانه 5% روي شاخ و برگ كنترل ميشونداما اين غلظت به تعدادي از گياهان خسارت وارد ميكند .
كنترل بيولوژيكي :
چندين عامل بيماري ثابت شده كه براي توقف فعاليت كرم مؤثر است مانند ويروس پلي هيدروزیس جدا شده از كرم برگ خوار چغندر به عنوان آفت كش زنده تحت شرايط گلخانه (جايي كه عدم فعاليت توسط اشعه ماوراي بنفش در نور خورشيد به عنوان يك شكل جدي نيست) نسبتاموثر بوده قارچها و نماتد هاي بيماري زاي حشرات به طور موفقيت آميزي لارو ها و حشرات بالغ كرم برگخوار چغندر را آلوده كردند و باعث مرگ و مير شده اند .
 


نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: شنبه 13 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com